lisahermans.reismee.nl

Dag 60 - Kaikoura

Nu dat werkweek acht erop zit kan ik zeggen dat ik over de helft ben van mijn stageperiode in Nieuw-Zeeland.

De eerste drie dagen van de werkweek heb ik de gehele dag geschoffeld. Op dinsdag avond vierde een klasgenoot van mij, Kim, haar verjaardag. Donderdag hebben we namens Ariki Seed een vriend van Arjen en Jantina geholpen met zijn wijngaarde door te helpen bij het oogsten van druiven. ’s Avonds hadden wij een afscheidsdiner bij een leuk Japans restaurant. Een collega van mij is naar 12 jaar gestopt bij Ariki Seed. Het is een traditie om op je laatste werkdag iets speciaals te doen. Vrijdag heb ik me bezig mogen houden met het planten van koolplantjes. Zeer pijnlijk werk voor je knieën kan ik nu zeggen.

Dit weekend waren Janneke en ik van plan om een nieuw deel van NZ te ontdekken. Ik kan alvast zeggen dat het niet helemaal is gelukt. Wij zijn zaterdag vertrokken naar Kaikoura. We hebben aldaar eerst Kaikoura verkent en een planning gemaakt voor de volgende dag. ’s Avonds zijn we bij een bar/ restaurant gaan uiteten en zijn een beetje uitgeweest. De laatste keer dat ik uit ben geweest was met carnaval dus het was leuk om weer in een kroeg te zijn. Die nacht hebben zowel Janneke als ik niet goed geslapen. Onze kamergenoot vond het blijkbaar niet warm genoeg op de kamer en had de kachel aangezet. Wat een feest was dat! Toen wij zwetend wakker werden konden we niet meer verder slapen.

’s Morgens hadden wij de activiteit kajakken op de planning staan. Met een klein clubje van vier man en twee begeleiders gingen we de zee op. Lekker peddelen en opzoek naar dolfijnen en zeehonden. En ja hoor wij hoorde bij de gelukkigen, want de dolfijnen kwamen graag kijken en met ons spelen. Ze zijn door hun snelheid erg moeilijk vast te leggen op beeld. De mannelijke zeehonden die wij tegenkwamen waren lekker lui een dutje aan het doen op de rotsformaties in de zee. Een zeer groot nadeel van deze activiteit was dat ik erg zeeziek ben geworden. Eenmaal op de open zee gaat het er wild aan toe. We hebben om die reden ’s middags beide rustig aan gedaan en hebben we rustig door Kaikoura gewandeld. Janneke was er namelijk ook niet helemaal lekker aan. Iets ten noorden van Kaikoura zijn we naar een waterval gegaan. Hier troffen we onder de waterval tientallen zeehonden pups aan. Het was zeer aandoenlijk om deze kleine beestjes met elkaar te zien spelen.’s Avonds zijn we toch terug naar huis gereden. Het enige wat wij wilden was ons eigen bed.

Vandaag, maandag ochtend, zijn we naar het Antarctisch Centrum geweest. Vandaag hebben de meeste kiwi’s een vrije dag doordat het Anzac Day is in NZ en Australië. Een soort Nederlandse 4 mei, waarbij stil gestaan wordt bij de vele verliezen die NZ heeft gekend, in de eerste wereldoorlog met name. Vele missies en onderzoeken naar het Antarctisch gebied worden georganiseerd in Christchurch en vertrekken ook vanuit Christchurch. In het centrum wordt duidelijk welke onderzoeken er zijn uitgevoerd, wat het nut van Antarctica is ten opzichte van de rest van de wereld en er was een simulatie van het weer op Antarctica. Het is een interessant museum al vonden Janneke en ik de husky’s en de pinguïns bij het museum iets leuker. De husky’s kon je lekker aaien en Janneke is nu gek op ze. Vervolgens zijn we naar het Canterbury Museum geweest. Het is een soort Limburgs Museum. Er waren diverse interessante tentoonstellingen.

Hoogstwaarschijnlijk gaan wij het aankomend weekend leuke activiteiten doen in Hammer Springs en gaan we onszelf verwennen bij een van de vele spa’s die deze plaats kent. Het klinkt in ieder geval als muziek in mijn horen haha.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!