lisahermans.reismee.nl

Dag 119 - West Coast

Hier volgt weer een verslag over de roadtrip door het zuidelijk eiland van Nieuw-Zeeland met pap, mam en Sjoerd. Deze blog heb ik samen geschreven met pap.

Dinsdag vertrokken wij vanuit Wanaka via de Haast Pass naar de West Coast. Gedurende deze rit was het tot aan de West Coast heerlijk droog. Deze Pass is in een woord ‘adembenemend’. Om de zoveel honderd meter schieten torenhoge bergen voorbij, met her en der watervallen, waarvan de Fantail Falls en de Thunder Falls de mooiste waren. Daarbij liggen erop deze route meerdere meren en rivieren(delta’s). De natuur is wonderschoon. Plus hebben de drie musketiers kennis gemaakt met een Fantail. Deze vogels vind ik prachtig; qua geluid, hun uiterlijk en hun sociale gedrag. Vanaf Haast was het niks als regen, regen en nog eens regen, maar helaas geen gletsjers. Volgens locals regent het 200 dagen per jaar aan de West Coast. Niet zo gek dus dat wij Fox Glacier, Franz Josef Glacier en Mount Cook in Lake Matheson niet hebben kunnen waarnemen. Dit tot onze grote teleurstelling.

Woensdag vertrokken we vanuit het regenachtige Franz Josef Glacier, zonder Maria, naar Westport. Onderweg regen, regen en nog eens regen, maar niet op onze stops. Allereerst hebben in de Jade plaats Hokitika een stop gemaakt om te lunchen. Hier hebben we een Kiwi lunch gehad en enkele Jade sieraden gekocht. Hierna zijn we via Greymouth naar de Pancake Rocks en Blowholes in Punakaiki gereden. Wat een natuurwonder. Onderweg zagen Sjoerd en ik ter hoogte van Okarito een wilde Rowi Kiwi in de berm zitten. Erg gaaf om dit mee te mogen maken. In Westport hebben we een zeehonden kolonie opgezocht. Op een uitgestorven zwart zand strand konden wij de zeehonden en hun pups bewonderen. Aldaar liepen er ook inheemse en inmiddels zeldzame Weka vogels rond. Het waren twee ongelofelijke dagen vol allerlei natuurwonderen. Helaas dat het zoveel regende de afgelopen dagen al is de Haast Pass en de West coast werkelijk waar het mooiste deel van het Zuiderlijk Eiland zover. Wij genieten hier nog flink na.

De aankomende drie dagen bevinden wij ons in een bijzonder stuk NZ, dè Golden Bay.

Tot de volgende keer! :)

Angelo

Wat een prachtige zoek-(waar is Wally) en natuurfoto's!
Hier ook niets dan regen, dus daar verschilt het niet in. :(
Hopende op nieuwe avonturen om van te smullen ;-)